Το Υπ. Ναυτιλίας «Είδε» απότομη αύξηση τιμών…στη γραμμή Λαύριο – Λήμνος - Limnos Live
Connect with us

Λήμνος

Το Υπ. Ναυτιλίας «Είδε» απότομη αύξηση τιμών…στη γραμμή Λαύριο – Λήμνος

Μετά τα δημοσιεύματα για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια το υπουργείο βλέπει αυξήσεις στα ταχύπλοα και «πανηγυρίζει» για μέση μείωση μόλις 1,61%

Δημοσιεύτηκε

στις

Likes: 15

Απαντήσεις επιχειρεί να δώσει το Υπουργείο Ναυτιλίας για τα πανάκριβα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, μετά και τα συνεχή δημοσιεύματα που αποκαλύπτουν την κατάσταση που επικρατεί στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια.

Την ίδια στιγμή, έκανε γνωστό πως έστειλε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού προς εξέταση μια περίπτωση ενδεχόμενης καταχρηστικής συμπεριφοράς από ακτοπλοϊκή εταιρεία.

Σε non paper που κυκλοφόρησε το υπουργείο παραδέχεται πως υπάρχει «απότομη αύξηση τιμών» σε τρεις γραμμές και συγκεκριμένα στις Σποράδες (προφανώς από Βόλο) στη γραμμή Λαύριο – Λήμνος, και Ραφήνα – Άνδρος. Σε αυτές τις περιπτώσεις εξετάζεται, με την συνδρομή της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η μη τήρηση των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού, αλλά και γενικότερα η τήρηση της νομοθεσίας.

Στην περίπτωση της γραμμής Λαύριο-Λήμνος πάντως κύκλοι της ακτοπλοΐας εκφράζουν την απορία τους πως είναι δυνατόν να καταγράφεται «απότομη άνοδος τιμών», τη στιγμή που ισχύει κρατικό ναυλολόγιο.

ΔΙΑΦΗΜΗΣΗ
Advertisement

Τι δείχνει το Παρατηρητηρίου Τιμών του Υπουργείου Ναυτιλίας 

Όπως αναφέρεται στην άτυπη ενημέρωση «η ανταπόκριση της ακτοπλοϊκής αγοράς είναι θετική κατά την φετινή σεζόν. Οι τιμές είναι σταθερές, έως και μειούμενες στα συμβατικά πλοία. Σε 2-3 περιπτώσεις όπου παρατηρήθηκε απότομη αύξηση τιμών (Σποράδες, Λαύριο – Λήμνος, Ραφήνα – Άνδρος) εξετάζεται, με την συνδρομή της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η μη τήρηση των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού, αλλά και γενικότερα η τήρηση της νομοθεσίας.

Εκτός από τις σταθερές τιμές, είναι ακόμα περισσότερες οι προσφορές και οι εκπτώσεις. Μάλιστα, εκτός της οικονομικής θέσης σε κάποιες εταιρίες έχει προστεθεί και η «έξτρα οικονομική θέση».

Συγκρίνοντας τα στοιχεία της κίνησης του πολύ καλού Πάσχα του 2023 με το φετινό Πάσχα, η αύξηση της επιβατικής κίνησης από Πειραιά ήταν στο +17%, από την Ραφήνα στο +27% και από το Λαύριο +25%. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των εκδιδομένων εισιτηρίων την περίοδο του Πάσχα η μέση τιμή ενός εισιτηρίου οικονομικής θέσης Πειραιάς –Πάρος με συμβατικό πλοίο ήταν  41,56 Ευρώ, δηλ. -4% σε σχέση με πέρυσι ή Πειραιάς – Ρόδος στα 54,65 Ευρώ δηλ. -6,7% σε σχέση με πέρυσι.

Αν συγκρίνουμε το πρώτο εξάμηνο του 2024 με το αντίστοιχο του 2023 θα δούμε ότι οι επιβάτες σε όλους τους προορισμούς που διακινήθηκαν δια θαλάσσης ήταν μισό εκατομμύριο περισσότεροι (+566.257 επιβάτες), σημειώνοντας αύξηση +9,5%, ενώ παράλληλα στα οχήματα η αντίστοιχη αύξηση ήταν στο +8,5% (+126.018 οχήματα).

ΔΙΑΦΗΜΗΣΗ
Advertisement

Αυτό σημαίνει ότι οι περίπου 3,4 εκατ. επιβάτες της ακτοπλοΐας πέρυσι το Α’ εξάμηνο του 2023 πλήρωσαν καθαρό ναύλο (δηλ. χωρίς εκπτώσεις και προσφορές) κατά μέσο όρο 29,13 Ευρώ το εισιτήριο τους ενώ φέτος για το ίδιο διάστημα οι περίπου 3,8 εκατ. επιβάτες πλήρωσαν κατά μέσο όρο 28,66 Ευρώ το εισιτήριο τους, που σημαίνει ότι η μείωση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων (καθαροί ναύλοι χωρίς εκπτώσεις) για το Α’ εξάμηνο του έτους φέτος είναι στο -1,61%, σε σχέση με πέρυσι.  Το μεγαλύτερο πρόβλημα των υψηλών τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων εμφανίζεται στις μετακινήσεις με ταχύπλοα σκάφη και κυρίως στις ενδονησιωτικές συνδέσεις». Δηλαδή αυτές που εκτελούνται από  μεσαίες και μικρές ως επί το πλείστον εταιρείες, αναφέρουν πηγές της αγοράς. Σύμφωνα με το υπουργείο «για παράδειγμα στη γραμμή Πειραιάς-Μύκονος ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου είναι μειωμένη κατά 5.25% η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 11.76%. Επίσης, στη γραμμή Νάξος-Πάρος ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου είναι μειωμένη κατά 3.63% η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 32.80%».

Πρόβλημα οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια στα ταχύπλοα

Το Υπουργείο εντοπίζει ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα των υψηλών τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια εμφανίζεται στις μετακινήσεις με ταχύπλοα σκάφη και κυρίως στις ενδονησιωτικές συνδέσεις. Για παράδειγμα στη γραμμή Πειραιάς – Μύκονος ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου είναι μειωμένη κατά 5.25% η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 11.76%. Επίσης, στη γραμμή Νάξος-Πάρος ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου είναι μειωμένη κατά 3.63% η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 32.80%.

Κατά τα λοιπά το Υπουργείο Ναυτιλίας ισχυρίζεται ότι η ανταπόκριση της ακτοπλοϊκής αγοράς στις προσπάθειες του Υπουργείου για συγκράτηση των τιμών είναι θετική κατά την φετινή σεζόν, επισημαίνοντας πως οι τιμές είναι σταθερές, έως και μειούμενες στα συμβατικά πλοία. Σημειώνει ακόμη ότι εκτός από τις σταθερές τιμές, είναι ακόμα περισσότερες οι προσφορές και οι εκπτώσεις και αναφέρει μάλιστα ότι εκτός της οικονομικής θέσης σε κάποιες εταιρείες έχει προστεθεί και η «έξτρα οικονομική θέση».

Το Παρατηρητήριο Τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Το Υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρεται ακόμη στα μέτρα που έχει λάβει για την συγκράτηση των τιμών, κάνοντας ειδική μνεία στη δημιουργία του Παρατηρητηρίου Τιμών που όπως λέει «ελέγχει σε χρόνους (σχεδόν) real time όλα τα εκδιδόμενα εισιτήρια της ακτοπλοΐας και διαθέτει παράλληλα ιστορικό αρχείο».

ΔΙΑΦΗΜΗΣΗ
Advertisement

Το Παρατηρητήριο βρίσκεται σήμερα σε πιλοτική λειτουργία και αναμένεται πολύ σύντομα να εκδίδει εβδομαδιαία, μηνιαία και ετήσια reports για επιλεγμένες γραμμές, τόσο για συμβατικά όσο και για τα ταχύπλοα σκάφη.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού και οι έλεγχοι στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Άλλο μέτρο που επικαλείται ο Υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης είναι η επιστολή που απέστειλε στον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού ζητώντας στενότερη συνεργασία ώστε να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση τυχών περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων. Ήδη, έχει αποσταλεί στην Αρχή μια (1) σχετική περίπτωση προς εξέταση.

Παράλληλα προχώρησε σε ελέγχους από 07/06/2024 έως και 16/06/2024 σε επιβατηγά και επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία της ακτοπλοΐας και βεβαιώθηκαν επτά (7) παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας Αρχής σχετικά με μεταβολές των τιμών των εισιτηρίων (άρθρο 44 πργ. 13 του ν.4948/2022). Ταυτόχρονα, ξεκίνησε η διαδικασία επιβολής διοικητικών κυρώσεων και των προβλεπόμενων προστίμων. Υπογραμμίζει ότι οι εντατικοί έλεγχοι θα συνεχιστούν κατά τη διάρκεια όλης της καλοκαιρινής περιόδου ενώ τονίζει ότι διενεργούνται έλεγχοι για την τήρηση ή μη του κρατικού ναυλολογίου, όπου απαιτείται.

Ελεύθερη η αγορά και η υποχρέωση ενημέρωσης 3 ημέρες νωρίτερα

Το Υπουργείο υποστηρίζει ακόμη ότι οι τιμές καθορίζονται ελεύθερα, σύμφωνα με τις γενικότερες αρχές του ανταγωνισμού και της υγιούς λειτουργίας της αγοράς. Στην περίπτωση αυτή, όπως και στην αεροπορική αγορά, οι τιμές των εισιτηρίων μπορούν να μεταβάλλονται ανάλογα με την προσφορά και την ζήτηση, ακόμη και κατά την διάρκεια της ημέρας.

ΔΙΑΦΗΜΗΣΗ
Advertisement

Να σημειωθεί πάντως ότι κάθε εταιρία έχει υποχρέωση να ενημερώνει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μέσα σε 3 μέρες, για την μεταβολή αυτή. Σε περίπτωση που μια εταιρία δεν ενημερώσει το αρμόδιο Υπουργείο αντιμετωπίζει διοικητικές κυρώσεις και επιβολή προστίμου.

Οι μηχανές αναζήτησης

Για το Υπουργείο τα δημοσιεύματα που αναφέρουν διάφορες τιμές  στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι εικόνα της στιγμής από τις διάφορες μηχανές αναζήτησης και υποστηρίζει πώς έχει πραγματική εικόνα των εισιτηρίων που εκδίδονται, των τιμών τους, των θέσεων τους (οικονομική, διακεκριμένη κ.ο.κ), των τυχών εκπτώσεών τους κ.ο.κ.

Τι λέει για τις συγκρίσεις τιμών

Το Υπουργείο Ναυτιλίας ισχυρίζεται ότι είναι αδόκιμο να συγκρίνεται το εισιτήριο ενός πλοίου, με το κόστος ή με το εισιτήριο των χερσαίων μεταφορών (Ι.Χ., Ταξί, Σιδηρόδρομος ή ΚΤΕΛ) ή των εναέριων μεταφορών, καθώς οι υπηρεσίες διαφέρουν ενώ είναι δύσκολο να υπολογίσεις, σε κάθε περίπτωση την αναλογία χιλιομέτρων με ναυτικά μίλια, σε σχέση με την κατανάλωση και το είδος του καυσίμου που χρησιμοποιεί κάθε μεταφορικό μέσο.

Επιπλέον, όπως λέει είναι αδόκιμο να συγκρίνονται οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις της Ελλάδας με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και αυτό γιατί η Ελλάδα έχει ένα πυκνό εσωτερικό δίκτυο ακτοπλοΐας που καμία άλλη χώρα ευρωπαϊκή ή μεσογειακή δεν έχει. Η Μάλτα (η οποία έχει 3 κατοικήσιμα νησιά), η Ιταλία λόγω Σικελίας και Σαρδηνίας και οι Σκανδιναβικές χώρες που έχουν κάποια μικρά πορθμεία, είναι οι μόνες με εσωτερικό ακτοπλοϊκό δίκτυο. Ως εκ τούτου, λέει το υπουργείο, οι έρευνες που συγκρίνουν τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων μεταξύ ευρωπαϊκών ή μεσογειακών χωρών δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα.

ΔΙΑΦΗΜΗΣΗ
Advertisement

Άγονες γραμμές

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και στις άγονες γραμμές, με το υπουργείο να επισημαίνει πως τα μισθώματα έχουν αυξηθεί από 90 εκατ. ευρώ το 2019, σε 154 εκατ. ευρώ φέτος και να συμπληρώνει πως στα μικρά νησιά οι μετακινήσεις των μόνιμων κατοίκων είναι δωρεάν.

Λέει ακόμη ότι το κρατικό ναυλολόγιο, υποχρεώνει τις ακτοπλοϊκές εταιρίες να έχουν για όλους τους επιβάτες, οχήματα και εμπορεύματα εξαιρετικά χαμηλές τιμές π.χ. €3, €5, €10 ευρώ στις άγονες γραμμές.

Υιοθετεί τα επιχειρήματα των ακτοπλόων

Όσον αφορά στην τιμή ενός εισιτηρίου και πως από ποιους παράγοντες επηρεάζεται, το Υπουργείο απαντάει αξιοποιώντας τα επιχειρήματα του ακτοπλοϊκού κλάδου. Συγκεκριμένα σημειώνει ότι εκτός από τον ανταγωνισμό και από τον τύπο του πλοίου, το μέγεθός του (οικονομίες κλίμακας), την ώρα έναρξης ή την επιθυμητή ώρα προσέγγισης του πλοίου στον λιμένα επιλογής, την ταχύτητα και τις ανέσεις του πλοίου, επηρεάζονται από το κόστος καυσίμου.

Το κόστος καυσίμου, λέει, είναι το πιο σημαντικό στοιχείο στην διαμόρφωση της τιμής του εισιτηρίου ενώ προσθέτει πως λόγω του πολέμου στην Ουκρανία (Φεβρουάριος του 2022) η τιμή του καυσίμου πολλαπλασιάστηκε, χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη αύξηση των εισιτηρίων των πλοίων (σημ. οι αυξήσεις ήταν 15% περίπου).

ΔΙΑΦΗΜΗΣΗ
Advertisement

Εκτός του καυσίμου σημειώνεται πως και στο κόστος διαμόρφωσης του εισιτηρίου συνυπολογίζονται κυρίως:

  • Το μισθολογικό κόστος (μισθοί και έξτρα μισθοδοσία), το οποίο έχει από το 2021 έως σήμερα αυξηθεί κατά 24% περίπου.
  • Το επισκευαστικό κόστος (ανταλλακτικά, συντηρήσεις, δεξαμενισμοί κ.ά.), μεταξύ 2021 και 2023, έχει αυξηθεί κατά 14%.

Μείωση τιμών μόλις 1,61%

Τέλος ισχυρίζεται ότι περίπου 3,4 εκατ. επιβάτες της ακτοπλοΐας πέρυσι το Α’ εξάμηνο του 2023 πλήρωσαν καθαρό ναύλο (δηλ. χωρίς εκπτώσεις και προσφορές) κατά μέσο όρο 29,13 Ευρώ το εισιτήριο τους ενώ φέτος για το ίδιο διάστημα οι περίπου 3,8 εκατ. επιβάτες πλήρωσαν κατά μέσο όρο 28,66 Ευρώ το εισιτήριο τους, που σημαίνει ότι η μείωση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων (καθαροί ναύλοι χωρίς εκπτώσεις) για το Α’ εξάμηνο του έτους φέτος είναι στο -1,61%, σε σχέση με πέρυσι.

 

Πηγη: ot.gr, moneyreview.gr

ΔΙΑΦΗΜΗΣΗ
Advertisement
Google News Icon

Σας άρεσε το άρθρο? Mάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Λήμνο!
Ακολουθήστε το LimnosLive.gr στο Google News.

ΔΙΑΦΗΜΗΣΗ
Διαφήμηση
Διαφήμηση

Επικαιρότητα